היפרדות מהאידאולוגיה החרדית

היפרדות מהאידאולוגיה החרדית

עלינו להבדיל בנחרצות בין הציווי החרדי בנוגע לשירות בצבא לבין אידאולוגיה תורנית אותנטית.

image_pdfimage_print

עשרות מיליוני מילים יישפכו בעיתונות ובעלונים מגזריים בעד ונגד גיוסם לצה"ל של בחורי ישיבה חרדים, בתגובה להחלטת בית המשפט העליון בשבוע שעבר שהפכה את הגיוס לחובה. למרבה הצער, הגעתי למסקנה שאין פתרון באופק.

למרות מאורעות 7 באוקטובר, על אף האיום הכמעט-קיומי שישראל מוצאת את עצמה נתונה בו מול שבע חזיתות, וגם מול משבר כוח האדם החריף בצבא שנוצר כתוצאה מכך – המנהיגות החרדית אינה זזה מעמדתה כהוא זה.

למרות ההקרבה העצומה של הרוגים, פצועים, חטופים ועקורים; על אף המשבר הכלכלי, הפגיעה במרחב המשפחתי והטראומה הנפשית שחוו משפחות ישראליות רבות כל כך, דתיות וחילוניות כאחת – ההנהגה החרדית לא זזה מעמדתה כהוא זה.

עזבו לרגע את הגיוס של החרדים לצבא. מה בדבר ביטויי אהדה ממשיים לקורבנות ולנטל שנושא בזמן הזה הציבור הישראלי שאיננו חרדי? כמה מנהיגים חרדים מזרם כלשהו – ליטאים, חסידים או ספרדים – ראיתם באחת מההלוויות הרבות של חיילים שנפלו בהר הרצל? כמה דמויות חרדיות משמעותיות הופיעו בבתים שבהם ישבו שבעה על חיילים בשביל להביע את תנחומיהן?

כמה מנהיגים חרדים בולטים – ויש רבים מאוד כאלה בירושלים, בין אם אדמו"רים, בין אם "גאונים" או פוסקי הלכה "גדולים" – לקחו מניין של תלמידיהם בשעת לילה מאוחרת כדי להתפלל בבית הקברות הצבאי בהר הרצל? בסופו של דבר, הרי לחרדים יש עניין בתפילה באתרי קבורה של צדיקים!

דילוג לתוכן